Přestaňte psát naslepo: 3 jednoduché kroky, jak trefit svého ideálního zákazníka
Píšete texty, ale máte pocit, že mluvíte do prázdna? Reagují na vaše příspěvky úplně jiní lidé, než kterým chcete prodávat? Problém možná není v tom, co říkáte, ale především jakým způsobem.
V tomhle článku vám ukážu tři jednoduché kroky, které vám pomohou se lépe trefit do myšlení, slov i emocí vašeho ideálního zákazníka.
1. Ptejte se – ale ne na to, co si myslíte, že chcete slyšet
Vaši zákazníci moc dobře vědí, co chtějí. Jen vám to neřeknou marketingovým jazykem, ale hezky po svém. A právě tohle je ten nejcennější materiál, ze kterého můžete při psaní svých textů čerpat.
Přestaňte se ptát:
"Líbí se vám tato služba?"
"Co si myslíte o našem novém produktu?"
Místo toho jděte více do hloubky:
"Co vás v souvislosti s (vaším tématem) nejvíce trápí?"
"Jak by vypadalo ideální řešení vaší situace?"
To jsou ty správné otázky, které otevírají prostor pro emoce, konkrétní slova a skutečné potřeby. V nich pak najdete všechny důležité odpovědi, co vaše cílová skupina řeší a jak o tom mluví.
2. Poslouchejte tam, kde mluví sami od sebe
Vaše cílová skupina mluví o svých potřebách neustále. Bohužel jenom ne v těch dotaznících spokojenosti, co jim neustále posíláte. Namísto toho se zaměřte na komentáře na sociálních sítích, diskuzní fóra, facebookové skupiny, recenze, mrkněte na Heureku nebo klidně i pod příspěvky konkurence.
Všude tam totiž najdete jejich jazyk:
- Jak o svém problému skutečně mluví?
- Jaká slova používají?
- Na co si stěžují?
- Po čem skutečně touží?
Nedívejte se na to jako na nějaká data. Jsou to konkrétní fráze, věty a výrazy, které můžete použít ve svých textech. Díky tomu pak zákazníci získají pocit, jako byste hovořili přímo o nich. Nesnažte se vymýšlet originální formulace za každou cenu. Mnohdy totiž stačí jenom zopakovat to, co už řekli vaši ideální zákazníci – jen v lepším kontextu a s jasnou výzvou k akci.
3. Testujte – a všímejte si, co funguje
I když budete mít svoji cílovou skupinu zmapovanou naprosto dokonale a nasbírané mraky informací o tom, jak komunikují, nejvíce vám stejně dá praxe a testování.
Schválně zkuste publikovat dva příspěvky na stejné téma, ale s tím rozdílem, že jeden bude napsaný neutrálně a druhý jazykem vašeho publika, který jste vypozorovali různě po sítích. Sledujte, na co lidé více reagují a jakým způsobem. Co je více přiměje kliknout? Který z nich bude mít více lajků a komentářů?
Testování není žádná věda. Zkrátka a jednoduše jenom pozorujte, co na vaši cílovou skupinu funguje, co s ní rezonuje a co naopak vyšumí. Jakmile se vám začnou více ozývat, počet objednávek stoupne a uvidíte "Přesně tohle jsem potřeboval slyšet!", je to jasné znamení, že jdete správným směrem.
Shrnutí na závěr
Vaše texty nebudou nikdy fungovat, pokud míří na špatného člověka, anebo k hovoří jazykem, kterému zákazníci nerozumí. Klíčové je zjistit, co váš zákazník skutečně chce. Není to žádná otázka intuice ani pocitu, ale práce s reálnými slovy, potřebami a emocemi.
Chytře se ptejte
Pozorně poslouchejte
Nebojte se testovat
A pokud s tím potřebujete pomoci, klidně se mi ozvěte.
Ráda vaší značce pomůžu mluvit tak, aby jí bylo rozumět.
Úvodní konzultace je zcela zdarma.
