Přestaňte psát naslepo: 3 jednoduché kroky, jak trefit svého ideálního zákazníka

08.07.2025

Píšete texty, ale máte pocit, že mluvíte do prázdna? Reagují na vaše příspěvky úplně jiní lidé, než kterým chcete prodávat? Problém možná není v tom, co říkáte, ale především jakým způsobem.

V tomhle článku vám ukážu tři jednoduché kroky, které vám pomohou se lépe trefit do myšlení, slov i emocí vašeho ideálního zákazníka.


1. Ptejte se – ale ne na to, co si myslíte, že chcete slyšet

Vaši zákazníci moc dobře vědí, co chtějí. Jen vám to neřeknou marketingovým jazykem, ale hezky po svém. A právě tohle je ten nejcennější materiál, ze kterého můžete při psaní svých textů čerpat.

Přestaňte se ptát:

"Líbí se vám tato služba?"

"Co si myslíte o našem novém produktu?"

Místo toho jděte více do hloubky:

"Co vás v souvislosti s (vaším tématem) nejvíce trápí?"

"Jak by vypadalo ideální řešení vaší situace?"

To jsou ty správné otázky, které otevírají prostor pro emoce, konkrétní slova a skutečné potřeby. V nich pak najdete všechny důležité odpovědi, co vaše cílová skupina řeší a jak o tom mluví.


2. Poslouchejte tam, kde mluví sami od sebe

Vaše cílová skupina mluví o svých potřebách neustále. Bohužel jenom ne v těch dotaznících spokojenosti, co jim neustále posíláte. Namísto toho se zaměřte na komentáře na sociálních sítích, diskuzní fóra, facebookové skupiny, recenze, mrkněte na Heureku nebo klidně i pod příspěvky konkurence.

Všude tam totiž najdete jejich jazyk:

- Jak o svém problému skutečně mluví?

- Jaká slova používají?

- Na co si stěžují?

- Po čem skutečně touží?

Nedívejte se na to jako na nějaká data. Jsou to konkrétní fráze, věty a výrazy, které můžete použít ve svých textech. Díky tomu pak zákazníci získají pocit, jako byste hovořili přímo o nich. Nesnažte se vymýšlet originální formulace za každou cenu. Mnohdy totiž stačí jenom zopakovat to, co už řekli vaši ideální zákazníci – jen v lepším kontextu a s jasnou výzvou k akci.


3. Testujte – a všímejte si, co funguje

I když budete mít svoji cílovou skupinu zmapovanou naprosto dokonale a nasbírané mraky informací o tom, jak komunikují, nejvíce vám stejně dá praxe a testování.

Schválně zkuste publikovat dva příspěvky na stejné téma, ale s tím rozdílem, že jeden bude napsaný neutrálně a druhý jazykem vašeho publika, který jste vypozorovali různě po sítích. Sledujte, na co lidé více reagují a jakým způsobem. Co je více přiměje kliknout? Který z nich bude mít více lajků a komentářů?

Testování není žádná věda. Zkrátka a jednoduše jenom pozorujte, co na vaši cílovou skupinu funguje, co s ní rezonuje a co naopak vyšumí. Jakmile se vám začnou více ozývat, počet objednávek stoupne a uvidíte "Přesně tohle jsem potřeboval slyšet!", je to jasné znamení, že jdete správným směrem.


Shrnutí na závěr

Vaše texty nebudou nikdy fungovat, pokud míří na špatného člověka, anebo k hovoří jazykem, kterému zákazníci nerozumí. Klíčové je zjistit, co váš zákazník skutečně chce. Není to žádná otázka intuice ani pocitu, ale práce s reálnými slovy, potřebami a emocemi.

  • Chytře se ptejte

  • Pozorně poslouchejte

  • Nebojte se testovat


A pokud s tím potřebujete pomoci, klidně se mi ozvěte. 

Ráda vaší značce pomůžu mluvit tak, aby jí bylo rozumět.  

Úvodní konzultace je zcela zdarma.