B2C copywriting: Naučte se prodávat běžným zákazníkům

24.06.2025

 5 Copy pro B2C

Copywriting pro B2C

B2C copywriting není jen o hezkých slovech. Je to specifická disciplína, která má svá jasná pravidla. Aby B2C copy fungovalo, musí být úderné, jasné a srozumitelné. V tomto článku vám ukážu, jak nad texty tohoto typu přemýšlet i na co si dát při psaní pozor.

Než se pustíme do nějakých konkrétních rad a tipů, pojďme si takto hned na začátek článku ujasnit, co to B2C copy vůbec znamená. Jedná se o zkratku slov "business to customer", tedy obchod ke koncovému zákazníkovi. V praxi to znamená, že firma prostřednictvím textů a komunikace prodává své produkty nebo služby přímo lidem – běžným zákazníkům, nikoliv firmám. Právě v tom je zásadní rozdíl oproti B2B copy, o kterém jsem psala v minulém článku. Jde o to, ke komu mluvíte, a jak se daná osoba rozhoduje.

Co B2C zákazník očekává

B2C zákazníci zpravidla nemají chuť číst žádné sáhodlouhé texty plné vysvětlování. Hledají rychlé a jasné odpovědi. Chtějí vědět, jak jim váš produkt pomůže nebo co jim přinese. Zapomeňte na nějakou přesvědčovací prezentaci. Takoví zákazníci se rozhodují často impulzivně, podle emocí, sympatie nebo aktuálních potřeb. Popisovat to, co nabízíte, zkrátka nestačí. Ukažte zákazníkům, proč by měli chtít zrovna vaši službu nebo produkt. V čem pro ně bude přínosná?

Příklad:

Špatně: Naše nová řada sprchových gelů je dermatologicky testovaná a obsahuje extrakty z aloe vera.

Správně: Dopřejte své pokožce osvěžení a hydrataci, které si zamilujete hned po prvním použití. Bez zatížení, bez podráždění.

Vsaďte na emoce

Emoce jsou v B2C copy velice důležité, a to především kvůli jeho cílové skupině. Jsou to totiž právě emoce, které zapříčiní to, že se zákazník zastaví a klikne na tlačítko koupit. Texty, které působí až příliš racionálně a takzvaně polopatě, často minou svůj cíl. B2C copy zkrátka musí umět vyvolat pocit – úlevy, radosti, vzrušení, smutku, zvědavosti i naléhavosti. Nebojte se v B2C textech ukázat více lidskosti, nadsázky a hravosti. Důležité je, aby text zůstal čitelný, srozumitelný a směřoval k akci – CTA.

Struktura, která prodává

I ta nejlepší myšlenka může zcela zaniknout, pokud ji obklopí moře neuspořádaného textu. Dobré B2C copy musí hezky navazovat od prvního nadpisu až po koncové CTA. Čtenář musí hned pochopit, o co jde, proč by ho to mělo zajímat a co má udělat dál.

Velmi nápomocná může být ověřená struktura AIDA:

A – Attention (pozornost)

Zaujměte hned prvním řádkem, trefně zvoleným nadpisem.

I – Interest (zájem)

Ukažte, že rozumíte zákazníkově situaci a nabídněte řešení.

D – Desire (touha)

Představte řešení, které zákazníkovi uleví nebo mu přinese radost.

A – Action (akce)

Řekněte mu, co má udělat. Například kliknout na "Přidat do košíku".


Několik slov na závěr

B2C copywriting není žádná věda, ale potřebuje jasný směr. Nezapomínejte, že mluvíte ke konkrétním lidem s konkrétními potřebami. Takoví lidé chtějí vědět, co jim váš produkt či služba přinesou. Ukažte jim, proč by si měli vybrat právě vás. Emoce, jednoduchost a jasná struktura pro vás budou těmi nejlepšími spojenci.


Pokud si nejste jistí, jestli váš web, newsletter nebo třeba produktové popisky mluví tím správným jazykem, neváhejte se mi ozvat. 

Ráda vám s tím pomůžu. 

P.S. úvodní konzultace vás nebude stát ani korunu.